Perifera dinosauriereferenser i populärkulturen, del 4: Edward Scissorhands

Tim Burtons kultfilm från 1990 behöver väl ingen närmare presentation. När huvudpersonen Edward – mästerligt spelad av Johnny Depp – får visa att hans udda saxhänder kan duga till någonting går han loss på familjen Boggs buskar. Den första figur han klipper till är en dinosaurie, en schablonform av en T. rex eller liknande theropod.

edward-scissorhands02-620px

Denna yttre form öppnar flera meningsnivåer. Alla känner igen en dinosaurie, och populariteten är garanterad. Edwards klippningsakt kan också ses som en självbespegling: i likhet med de urtida skräcködlorna betraktas även han som ett monster och en anomali som inte hör hemma i denna värld. Men dinosaurierna är monster vi älskar och Edward vill ingenting annat än just det, att bli älskad.

Scenen vittnar vidare om hur djupt inristad dinosaurieikonografin är i vårt kollektiva medvetande. Till och med Edward Scissorhands som levt hela sitt liv isolerad från omvärlden i ett ensamt hus på en kulle vet hur en dinosaurie ser ut och hur dess populära form kan användas. Edwards skapare har undervisat honom om det nödvändigaste. Om etikett och poesi. Och tydligen också en del om dinosaurier.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s